S&B in Oeganda

Sports Aid Network en S&B

In januari 2020 is Tessa in Oeganda geweest om een langdurige samenwerking op te zetten vanuit haar Stichting Sports&Behaviour en het Oegandese Sports Aid Network. Over een van de initiatieven van deze samenwerking lees je hieronder:

Fundraiser!

Karama Sports hub in het Palabek Refugee Center

Isac Ssekwame (Sports Aid Network), onze partner in Oeganda, is met zijn team actief in het Palabek Refugee Center en in Lugazi, een klein dorpje. Samen willen we de Karama Sports Hub oprichten in het vluchtelingen kamp daar.

Karama Sportshub for Refugees

Op 14 november organiseren Yvette Pasman en Paula Baars het Karama Café, een benefiet avond om geld op te halen voor de realisatie van de Karama Sportshub for Refugees.

Aan de hand van korte presentaties bespreken we prangende vragen, zoals: wat leren we over de mythes over migratie en vluchtelingen? Waarom hebben we meer empathie voor de ene vluchteling, dan voor de andere? Wat kunnen we doen om het leven van vluchtelingen te verbeteren? Wat kun jij doen? Ook vertellen Tessa Blom (Stichting S&B) en Isaac Ssekwame (Sports Aid Network) wat zij doen met de Karama Sportshub for Refugees.

Met donaties van jullie kunnen we heel veel bereiken!

Voor 10.000 euro kunnen we een prachtige sport-uitleen gaan bouwen. Denk aan een combinatie materialen-ruimte/clubhuis. De twee trainers die de materialen uitleen beheren kunnen aan de slag voor zo’n 2500 euro per jaar.

Wanneer?

Dinsdag 14 november 19:30-21:30u bij House of Watt in Amsterdam Oost.

Ja, ik sluit aan:

Ik reserveer alvast een plek in het Karama Café voor 25 euro via school@onthemorro.com

Ik wil graag mijn steentje bijdragen en doneer als particulier of organisatie via een open tikkie:

Doneer (via Tikkie)

Wat kun je nog meer doen?

Tessa heeft veel projecten bezocht en gesprekken gevoerd met de mensen van Sports Aid Network en andere lokale en internationale organisaties. Allen hebben als doel dat alle kinderen naar school kunnen en dat ze kunnen sporten en dat de coaches sport als middel inzetten. S&B wil ze daar graag bij helpen en wel met de volgende concrete plannen:

1. Sponsorships zodat kinderen naar school kunnen (25,- per maand)

Samen met Sports Aid Network hebben we nu in Lugazi een programma waarbij 50 kinderen onderwijs krijgen, voedselprogramma en sport. Dit zijn kinderen die om verschillende redenen anders niet naar school zouden kunnen gaan.
Op dit moment zijn bezig met een 2e groep van 50 kinderen in een vluchtelingenkamp.

2.Opleiden van jongeren van 16-25 jaar als coaches

Zodat zij (werk)ervaring opdoen en via hen nog veel meer kinderen kunnen sporten.

3.Trainen van trainers in vluchtelingenkampen in Noord-Oeganda en in het stadje Lugazi

Om sport nog meer in te zetten als middel. Daarmee bedoelen we dat we ze helpen met positief coachen zodat naast plezier, de kinderen ook meer zelfvertrouwen krijgen en aan de hand van sport werken aan hun sociale competenties.

Tegelijkertijd willen de trainers graag meer maatschappelijke thema’s bespreken zoals seksuele voorlichting en zwangerschapspreventie, voorlichting over HIV/aids wat daar nog veel voorkomt en voorlichting over het voorkomen van human trafficking (kinderen die tegen vergoeding mee ‘gegeven’ worden en jong-volwassenen die meegaan om te werken en uitgebuit worden).

Win-win: zo help je mee

Hier hebben we uiteraard jullie hulp bij nodig! Hoe? Ga met je collega’s sporten en zorg dat kinderen in Oeganda kunnen sporten!

Huur de trainers van S&B in een voor een workshop teambuilding en/of huur ze in voor een sportclinic voor jou en je collega’s. Denk aan (kick)boksen, voetbal, basketbal, rugby of oldskool apenkooi. We komen geheel vrijwillig, de vergoeding gaat helemaal naar het project in Oeganda.

Eerste sponsorship: Bonny

Deze jongen heet Bonny. Hij is 17 en wil graag zijn school afmaken, maar toen Tessa doorvroeg, sloeg hij zijn ogen neer en vertelde hij dat het duur is en dat hij niet weet of hij na dit jaar door kan. Hij zou heel graag trainer willen worden en eigenlijk door zijn enthousiasme, ontstond het idee onze cursus Jeugdsportbegeleider daar te gaan doen.

En 3x raden naar wie ons eerste sponsorship gaat….!